Τετάρτη

Προτάσεις του Δημοτικού Συμβούλου Π. Σαγρή για την Πράσινη Ανάπτυξη

Η πράσινη ανάπτυξη είναι μια πρόταση για μια νέου είδους πρωτοποριακή ανάπτυξη όπου το περιβάλλον και η ποιότητα δεν είναι μια παράμετρος ή μια ακόμα τομεακή πολιτική αλλά ο κύριος άξονας και η βάση ενός πρωτοποριακού και εναλλακτικού αναπτυξιακού σχεδίου μιας χώρας στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
Στην εποχή μας είναι αναγκαίο να στραφούμε  προς πιο πράσινες αναπτυξιακές πολιτικές. Η επιλογή αυτή δεν  δεν υπαγορεύεται μόνο από ηθικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους,  αλλά έχει και πολύ συγκεκριμένη  οικονομική διάσταση. Το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα,  είχε αναμφίβολα ευεργετικές συνέπειες στην οικονομία,  αλλά απέβη επιζήμιο και καταστροφικό για το περιβάλλον.

Η υπερθέρμανση του πλανήτη,  δεν αποτελεί πλέον απλά  μια θεωρητική συζήτηση μεταξύ επιστημόνων,  συνιστά μία  αμείλικτη πραγματικότητα που απειλεί την ποιότητα της ζωής μας και την ποιότητα της ζωής των γενιών που έρχονται.

Η μεγαλύτερη πρόκληση για τα επόμενα χρόνια,  είναι να δοθεί τέλος  στο δίλημμα βιώσιμο περιβάλλον ή οικονομική ανάπτυξη. Και τούτο γιατί δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί πραγματική και μακροχρόνια ευημερία για τους πολίτες, χωρίς την αρμονική συνύπαρξη  των δύο αυτών παραγόντων. Στην Ευρώπη άλλωστε πλέον  αναζητείται η χρυσή τομή μεταξύ δύο φαινομενικά αντίθετων στόχων: της ενεργειακής επάρκειας και της αντικατάστασης των ρυπογόνων πηγών ενέργειας με τις πιο «καθαρές»  μορφές της, δηλαδή τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει αμέτοχη σε  όσα συμβαίνουν στον υπόλοιπο κόσμο. Το μέλλον  του τουρισμού για παράδειγμα, που είναι ο μεγαλύτερος αιμοδότης της οικονομίας μας,  συνδέεται άρρηκτα με την προστασία του περιβάλλοντος.

Η αλήθεια είναι ότι η  πράσινη ανάπτυξη είναι μονόδρομος για την Ελλάδα.  Γι
ʼ αυτό,  πρέπει πρώτα απʼ όλα,  να δούμε κατάματα τα προβλήματα και να εφαρμόσουμε αποτελεσματικές λύσεις, άμεσα. Η πρόκληση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας,  είναι πάνω απ όλα  αναπτυξιακή ευκαιρία.
Αυτό που χρειάζεται, ανάμεσα σε άλλα, είναι να επικεντρωθούν  οι δυνάμεις του τόπου μας στο τρίπτυχο πράσινες επενδύσεις,  πράσινη καινοτομία και νέες τεχνολογίες.
Η χώρα μας μπορεί να γίνει άμεσα παράδεισος περιβαλλοντικών επενδύσεων,  γιατί και τους φυσικούς πόρους διαθέτει και το δυναμικό της παραμένει ακόμα παρθένο.
Αυτό που χρειάζεται είναι να αξιοποιήσουμε επιθετικά τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Στην Ελλάδα χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας, εφαρμογή μοντέρνων τεχνολογιών, κοινωνική συμμετοχή, ρήξη με συμφέροντα και νοοτροπίες.
Ειδικότερα στο δήμο μας, στον οποίο κατοικούμε και τον πονάμε, τον Δήμο Αμαρουσίου, κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή της πράσινης ανάπτυξης, μιας και όλοι είμαστε μάρτυρες των συνθηκών στις οποίες ζούμε και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, μια πόλη χωρίς πράσινο, χωρίς πλατείες και παιδικές χαρές, μια πόλη στην οποία τα εμπορικά κέντρα, τα τεράστια μεγαθήρια και το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα κυριαρχούν και πολλαπλασιάζονται.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται και προβληματίζει όλους μας, είναι τι πρέπει να γίνει, πώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί η ιδέα της πράσινης ανάπτυξης στο Δήμο μας και πως θα μπορούσε ο καθένας από εμάς ξεχωριστά να συμβάλλει σε αυτή.
Οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν απαιτούν βέβαια ισχυρές νομοθετικές ρυθμίσεις και είναι οι παρακάτω:
ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

  • Εκπόνηση νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) που θα αποτρέπει εγκατάσταση νέων υπερτοπικών χρήσεων. Θα ενισχύει τον «προαστιακό» χαρακτήρα της πόλης και θα μεριμνά για την τοπική Αγορά.

  • Την υιοθέτηση του θεσμού του Συμμετοχικού Προϋπολογισμού.

  • Μεταφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση της διαχείρισης των ελεύθερων δημόσιων χώρων πρασίνου, με παράλληλη όμως θεσμική κατοχύρωση των χώρων αυτών μέσα από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια. Η μεταφορά της διαχείρισης των ελεύθερων χώρων στους ΟΤΑ θα συνοδευτεί με σαφή δέσμευση και προδιαγραφές για τη χρήση τους.

  • Όσα οικόπεδα και κτήρια δε δηλωθούν στο κτηματολόγιο, εντός του νόμιμου χρονικού ορίου, να περιέλθουν στην κατοχή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και όχι στο κεντρικό κράτος για τη δημιουργία χώρων πρασίνου.


ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

  • Δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκμεταλλεύοντας την απομένουσα υπέργεια γραμμή του ηλεκτρικού, το δάσος Συγγρού, το κτήμα Καρέλλα και το ρέμα της Σαπφούς.
     Ενοποίηση του κέντρου του Αμαρουσίου με ΚΑΤ, Κηφισιά, κτήμα
      Συγγρού, κτήμα Καρέλλα, ρέματος Σαπφούς και ΟΑΚΑ.
     Ένα δίκτυο με υπερτοπική χρήση.

  • Αποκατάσταση παλαιότερων πάρκων και αστικών χώρων πρασίνου. Προστασία και ανάδειξη των κοινόχρηστων χώρων, όχι μόνον έργα στο κέντρο της πόλης.

  • Δημιουργία ελεύθερων χώρων πρασίνου. Στόχος η αύξηση του πρασίνου ανά κάτοικο κατά 20% μέσα σε μία τετραετία. Το σημερινό ποσοστό (για την Αθήνα) είναι 2,5 μ2 / κάτοικο, το χαμηλότερο στην Ευρώπη.

  • Αστική ανανέωση με αφαίρεση των πινακίδων από δρόμους και προσόψεις, πράσινες στέγες και ενεργειακή λειτουργία των κτηρίων σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα.

  • «Πρασίνισμα» των σχολικών κτηρίων.

  • Να καθιερωθεί «πράσινο» τέλος για τις μεγάλες επιχειρήσεις της πόλης μας.

  • Βιώσιμη κινητικότητα. Σχεδιασμός που ενθαρρύνει τη μετακίνηση με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα. Λεωφορεία, μετρό, ποδήλατο. Και περπάτημα. Η γειτονιά, συνεκτικός ιστός για την πόλη. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστεί σε ένα βαθμό και η ηχορύπανση.
      Ολοκλήρωση επεκτάσεων μετρό.

  • Προσοχή στο ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων. Όχι στα μεγάλα φορτηγά.
      Αυστηρή τήρηση των ρυθμίσεων διευκόλυνσης των Α.Μ.Ε.Α.
       Πλήρης τήρηση των διατάξεων για τη στάθμευση.

  • Ειδικό πρόγραμμα για τον έλεγχο των εκπομπών αερίων ρύπων και των αερίων θερμοκηπίου σε τοπική κλίμακα, με συγκεκριμένους στόχους και διαδικασίες.  

  • Διαχωρίζουμε τα απορρίμματα ώστε να ανακυκλώνονται.

  • Ειδική χρηματοδότηση στους δήμους για κατασκευή χώρων στάθμευσης εκτός οδού, στο βαθμό που αντίστοιχες θέσεις επί της οδού μειώνονται με παράλληλη επέκταση των πεζοδρομίων.

  • Τοπικά Σχέδια Μεταφορών και υπεύθυνους για την κινητικότητα (mobility managers). Ο δήμος να υποβάλει ολοκληρωμένα προγράμματα για θέματα υποδομής, αλλά και δράσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας, των δημοσίων συγκοινωνιών, του περιβάλλοντος.


Επιδίωξη θα πρέπει να αποτελέσει η αλλαγή του σπάταλου τρόπου ζωής, με συγκράτηση της υπερβολικής κατανάλωσης πόρων. Είναι π.χ. απαραίτητη η μείωση της σπατάλης νερού και ενέργειας ή της αλόγιστης χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Αυτό απαιτεί ευαισθητοποίηση/εκπαίδευση  από τη μεριά μας, ώστε να αναπτύξουμε περιβαλλοντική συνείδηση και να συμπεριφερόμαστε πιο ορθολογικά.
Σε όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις έχει παρατηρηθεί ότι οι υψηλές θερμοκρασίες στα κέντρα των πόλεων παραμένουν για κάποιες ώρες μετά το πέρας ενός π.χ. καύσωνα. Αυτό συμβαίνει διότι το τσιμέντο που χρησιμοποιείται κατά κόρον στις κατασκευές και η άσφαλτος στους δρόμους, απορροφούν τη θερμότητα του ήλιου και την αποδίδουν πίσω στην ατμόσφαιρα.
Φυσικά, και το Μαρούσι υποφέρει από το φαινόμενο αυτό, όχι όσο το κέντρο της Αθήνας αλλά σε υπαρκτό βαθμό.
Λύση υπάρχει: Δενδροφύτευση κατά μήκος των οδών και χρήση ψυχρών υλικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου