Κυριακή

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ

    Με το νόμο 3852/2010 “Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης” , οι σχολικές επιτροπές συγχωνεύονται σε δυο νομικά πρόσωπα. Ένα για τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας κι ένα για τις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης.
  Στη διοίκηση των Σχολικών Επιτροπών που προκύπτουν από τη συγχώνευση κατά τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν.3852/2010 και αποτελούμενη από 5 έως 15 μέλη ορίζονται οπωσδήποτε:
·         Τουλάχιστον δυο διευθυντές,  από τους πέντε αρχαιότερους, των σχολικών μονάδων ,πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ,αντίστοιχα.
·         Τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος της αντίστοιχης ένωσης γονέων.
·         Τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
·         Κατά τις συνεδριάσεις των Σχολικών Επιτροπών, όταν συζητούνται θέματα τα οποία αφορούν συγκεκριμένη σχολική μονάδα, καλείται και ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, ο οποίος συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου.
Δημιουργούνται συμβούλια σχολικής κοινότητας
  Με απόφαση των οικείων σχολικών επιτροπών, σε δήμους όπου υπάρχουν πάνω από δύο σχολικές επιτροπές ή σχολικά συγκροτήματα ανά βαθμίδα, λειτουργεί για κάθε σχολείο ή σχολικό συγκρότημα, «Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας» ,το οποίο αποτελείται από 3 έως 5 μέλη.  Στο συμβούλιο συμμετέχουν οπωσδήποτε ο διευθυντής σχολείου, τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος γονέων ,τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος συλλόγου διδασκόντων τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  Το συμβούλιο διαπιστώνει τις ανάγκες και τα προβλήματα που δημιουργούνται στη λειτουργία των σχολείων και διατυπώνει σχετικές προτάσεις στην οικεία σχολική επιτροπή για την καλύτερη στήριξη της λειτουργίας τους.
  Ο Διευθυντής που συμμετέχει στο «Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας», διαχειρίζεται το ποσό που τίθεται στη διάθεση του για την αντιμετώπιση λειτουργικών μονάδων.


Πώς γίνεται η κατανομή των πιστώσεων
  Η κατανομή των εγκεκριμένων πιστώσεων για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων γίνεται με απόφαση της Σχολικής Επιτροπής,  λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τον αριθμό  μαθητών, τον αριθμό των τμημάτων ,τον αριθμό αιθουσών  διδασκαλίας ,τη λειτουργία  γυμναστηρίων, αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις  ειδικότερες  ανάγκες  των σχολικών μονάδων.


Τα έσοδα των σχολικών επιτροπών
  Τα έσοδα των σχολικών επιτροπών προέρχονται:
α) Από τις επιχορηγήσεις των δήμων
β)Από προσόδους της σχολικής επιτροπής
γ)Από εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων.
δ)Από κάθε είδους εισφορές, δωρεές, κληρονομιές και κληροδοσίες.
ε)Από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
  Κάθε ανάληψη από τις καταθέσεις της Σχολικής Επιτροπής ενεργείται από τον πρόεδρο αυτών ή άλλο εξουσιοδοτημένο όργανο.
    Για την αντιμετώπιση άμεσων δαπανών  επιτρέπεται από το διευθυντή σχολείου η διατήρηση μετρητών μέχρι 500 ευρώ .Στην περίπτωση που πρόκειται για συγκρότημα σχολείου επιτρέπεται η διατήρηση ποσού μέχρι 1000 .
  Για τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης  των Σχολικών Επιτροπών τηρούνται υποχρεωτικά τα ακόλουθα βιβλία:
1)Βιβλίο ΕΣΟΔΩΝ-ΕΞΟΔΩΝ που τηρείται  στη Σχολική Επιτροπή .
2)Κατάσταση εισπράξεων –πληρωμών που τηρείται σε κάθε σχολική μονάδα.
3)Βιβλίο(Μπλοκ) τριπλότυπων Αποδείξεων  Εισπράξεως.
  Ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής υποβάλλει μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου κάθε έτους στο διοικητικό συμβούλιο,  αντίγραφο του βιβλίου ΕΣΟΔΩΝ-ΕΞΟΔΩΝ, καθώς και συνοπτικό πίνακα απολογισμού προηγουμένου οικονομικού έτους, μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά.

Προβλήματα  με τη σύνθεση των σχολικών επιτροπών
·         Η αρχαιότητα φαίνεται ότι εξακολουθεί να αποτελεί το σημαντικότερο κριτήριο στην επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
·         Οι Σ.Ε. είναι πολυμελείς και δεν μπορεί να έχουν το στοιχείο της ευελιξίας,  της συνοχής και της λειτουργικότητας.
·         Ο ρόλος των περισσοτέρων μελών της Σ.Ε. φαίνεται να είναι «τυπικός» και συνήθως  «υποτονικός», γιατί οι προσπάθειές τους επικεντρώνονται περισσότερο στην τήρηση τυπικών –γραφειοκρατικών διαδικασιών και ελάχιστα στην ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών , ώστε το σχολείο να λύνει οικονομικότερα ,αποτελεσματικότερα και εγκαίρως τα λειτουργικά προβλήματα.
·         Παρόλο  που τα ποσά κατανέμονται σχετικά έγκαιρα από το Δήμο,  τα ποσά αυτά δεν επαρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές ανάγκες,.
·         Το σύστημα χρηματοδότησης των Σ. Ε. είναι χρονοβόρο.


  Οι σχολικές Επιτροπές του Δήμου μας αποτελούνται από 15 μέλη και πιστεύω ότι παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και με τη βοήθεια όλων,  θα μπορέσουν να ανταποκριθούν  και να συμβάλλουν  στην απρόσκοπτη και αποτελεσματική λειτουργία των σχολικών μονάδων.


Προβλήματα στο Δήμο μας με τη συγχώνευση των Σ. Ε.
·         Δεν ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες παράδοσης και παραλαβής των παλιών προέδρων των Σ. Ε., εδώ  θα πρέπει να επισημάνω ότι η ευθύνη βαρύνει τους παλιούς προέδρους.
·         Δεν έχει γίνει η εξόφληση των χρεών των παλιών Σ. Ε.
·          Τρίτο και πολύ σοβαρό είναι ότι το σύνολο των χρημάτων των Σ. Ε., σύμφωνα με το νόμο πλέον,  μεταφέρεται στη Σχ. Επιτροπή που προέκυψε μετά τη συγχώνευση. Αυτό όπως καταλαβαίνουμε όλοι, δημιουργεί αντιδράσεις των σχολείων που είχαν αδιάθετα πολλά χρηματικά υπόλοιπα και τώρα τα χρήματα αυτά ,σύμφωνα με το νόμο ,συγκεντρώνονται στον κεντρικό λογαριασμό. Άλλοι ισχυρίζονται ότι τα χρήματα αυτά έπρεπε να ξοδευτούν και άλλοι ότι έκαναν  ορθολογική χρήση των χρημάτων .Η γνώμη μου είναι ότι τα χρήματα αυτά είναι χρήματα των σχολείων και πρέπει να επιστραφούν σε αυτά.
                       


Προτάσεις για την καλή λειτουργία των Σχ. Επιτροπών
Για ένα ορθό κοινωνικό έλεγχο, για μια ουσιαστική στήριξη των σχολικών μονάδων, για  ένα επεξεργασμένο σχέδιο δράσης και μια ολοκληρωμένη πολιτική παρέμβαση στα εκπαιδευτικά θέματα σε επίπεδο σχολικής μονάδας σε σχέση με τα όργανα λαϊκής συμμετοχής, πρέπει κατά τη γνώμη μου να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα όπως:

·         Ο δήμος και τα μέλη της Σχ. Επιτροπής  να αναπτύξουν και λειτουργικές σχέσεις με τη σχολική μονάδα, ώστε αυτή να ασχολείται ενεργά με τα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής και να μη στηρίζεται μόνο στο μηχανισμό διαχείρισης και ελέγχου.
·         Αναβάθμιση του ρόλου του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων στη Σχ. Επιτροπή ώστε σε συνεργασία με τους υπόλοιπους εκπροσώπους του δήμου και τους τοπικούς φορείς να ιεραρχούν ,να προγραμματίζουν και να υλοποιούν κατάλληλα έργα με βάση το τρίπτυχο ασφάλεια-υγιεινή-ευχάριστο παιδαγωγικό περιβάλλον.
·         Να απλουστευθούν οι διαδικασίες, για την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων του σχολείου.
·         Η χρηματοδότηση να γίνεται στον προγραμματισμένο χρόνο, χωρίς καθυστερήσεις. Τα χρήματα να κατατίθενται απευθείας στο λογαριασμό της Σχ.Επιτροπής.
·         Διάκριση της χρηματοδότησης μεταξύ λειτουργικών , και επισκευαστικών δαπανών . Τα κονδύλια για επισκευές και συντηρήσεις να αντιστοιχούν στο πραγματικό ύψος της δαπάνης.
·         Να δημιουργηθεί στους Δήμους Τμήμα Σχολικών Επιτροπών για τη στήριξή τους, τον  έλεγχο της σωστής λειτουργίας τους και την αποκατάσταση δυσλειτουργιών.
·         Καλύτερη οργάνωση του θεσμικού πλαισίου για την καθαριότητα. Οι καθαρίστριες να βρίσκονται στο σχολείο  όλη την ώρα λειτουργίας του και να καθαρίζουν όλους τους χώρους σύμφωνα με τους κανόνες  υγιεινής.
·          Να αποστέλλεται σε κάθε Σχ. Επιτροπή από τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας πίνακας, που να αναγράφονται τα ποσά των επιχορηγήσεων από τις κεντρικές υπηρεσίες, τα κριτήρια κατανομής και ο τρόπος διάθεσης των άλλων πόρων του Δήμου(έκτακτων  επιχορηγήσεων ηλεκτροφωτισμού κοινόχρηστων χώρων, δημοτικών τελών), και να αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Δήμου.

   Όλα όσα αναφέρθηκαν μας οδηγούν στην αναζήτηση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού διαχειριστικού εκπαιδευτικού συστήματος, με τη μεταφορά σημαντικών αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση σε επίπεδα σχολικής μονάδας, παράλληλα όμως προγραμματισμένη και συστηματική εκπαίδευση κατάλληλων ηγετικών στελεχών. Ο κύριος υπεύθυνος και εκφραστής του πνεύματος των συλλογικών κοινωνικών  οργάνων  λειτουργίας και ελέγχου των σχολικών μονάδων ,να είναι ο  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου